Objectius i competències
Objectius formatius
L’objectiu general del títol de Graduat en Ciència i Tecnologia d’Aliments és formar professionals que desenvolupin la seva activitat en l’àmbit de les empreses alimentàries, principalment en els processos de fabricació, gestió de la producció, control de qualitat, anàlisi i inspecció, control oficial d’aliments i indústries alimentàries, així com en la investigació i desenvolupament de nous productes. Aquests professionals tenen formació en Ciència bàsica, Ciència d’aliments, Nutrició i salut, Seguretat alimentària, Tecnologia d’aliments i Gestió de la qualitat. Tanmateix han adquirit habilitats per a la comunicació i l’actuació professional.
Aquest títol no habilita per a l’accés a cap professió regulada. No es contemplen itineraris de especialització ja que dona un perfil generalista que capacitarà professionalment per al desenvolupament d’activitats relacionades amb els aliments i les indústries alimentàries, tant al servei de l’empresa i de l’Administració Pública com en el exercici professional lliure.
Competències
La formació adquirida en el grau donarà capacitació professional als titulats, que podrà ser complementada i ampliada en mestratges d'especialització.
Competències generals:
- 
Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements a partir de la base de l’educació secundària general a nivell que, si bé es parteix de llibres de text avançats, també inclou aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’aquesta àrea.
 - 
Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements al seu treball o vocació de forma professional i ho demostrin mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments, així com en la resolució de problemes dins de la seua àrea d’estudi.
 - 
Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per tal d’emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d’índole social, científic o ètic.
 - 
Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
 - 
Que els estudiants hagin desenvolupat aquestes habilitats d’aprenentatge necessàries per tal d’emprendre estudis posteriors amb un alt grau d’autonomia.
 
A més, el graduat ha de:
- 
Analitzar situacions concretes, definir problemes, prendre decisions i implementar plans d’actuació en la recerca de solucions.
 - 
Interpretar estudis, informes, dades i analitzar-los numèricament.
 - 
Seleccionar i manejar les fonts d’informació disponibles, escrites i informatitzades, relacionades amb l’activitat professional.
 - 
Utilitzar les eines informàtiques i de la comunicació existents com a suport per al desenvolupament de la seua activitat professional (competència estratègica de la UdL).
 - 
Treballar sol i en equip multidisciplinari.
 - 
Entendre i expressar-se amb la terminologia adient.
 - 
Presentar correctament informació de forma oral i escrita (competència estratègica de la UdL).
 - 
Discutir i argumentar en diferents fòrums.
 - 
Comunicar-se i dominar un idioma estranger (competència estratègica de la UdL).
 - 
Reciclar-se en el nous avenços tecnològics mitjançant un aprenentatge continu.
 - 
Valorar la formació integral, la motivació personal i la mobilitat.
 - 
Analitzar i valorar les implicacions socials i ètiques de l’activitat professional.
 - 
Tenir esperit crític i innovador.
 - 
Analitzar i valorar les implicacions mediambientals en la seua activitat professional.
 - 
Respectar els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, la promoció dels drets humans i els valors d’una cultura de pau i de valors democràtics.
 
Competències específiques:
- CIÈNCIES BÀSIQUES
 - 
Conèixer i saber explicar els fonaments físics i matemàtics necessaris per al desenvolupament d’altres disciplines i de les activitats pròpies de la professió.
 - 
Conèixer i saber aplicar els fonaments químics necessaris per al desenvolupament d’altres disciplines i de les activitats pròpies de la professió.
 - 
Conèixer i saber aplicar els fonaments de la biologia i de la fisiologia humana necessaris per al desenvolupament d’altres disciplines i de les activitats pròpies de la professió.
 - 
Conèixer i saber utilitzar els conceptes bàsics del mètode estadístic, sent capaç d’analitzar estadísticament els resultats d’estudis i interpretar-los críticament.
 - 
Conèixer el processos bàsics d’un laboratori i saber utilitzar equips, manejar reactius, complir condicions de seguretat i elaborar informes.
 - 
Saber plantejar i resoldre problemes aplicant correctament els conceptes adquirits a situacions concretes.
 
- NUTRICIÓ I SALUT
 - 
Conèixer els nutrients bàsics, el seu metabolisme i la seua funció en el cos humà.
 - 
Conèixer els conceptes bàsics relacionats amb la despesa d’energia, els càlculs energètics i els requeriments energètics recomanats en les diferents etapes de la vida.
 - 
Conèixer i comprendre els sistemes de digestió, adsorció, transport i excreció de nutrients.
 - 
Contextualitzar els conceptes bàsics de la nutrició humana amb altres ciències i disciplines afins, en particular amb els processos de fabricació d’aliments.
 - 
Conèixer les necessitats nutritives al llarg de les diferents etapes de la vida.
 - 
Conèixer els mecanismes d’intervenció nutricional - modificacions de la dieta més recomanables per a diferents patologies.
 - 
Conèixer la metodologia per al desenvolupament d’aliments funcionals.
 
- CIÈNCIA DELS ALIMENTS
 - 
Conèixer la composició química dels aliments i les seues reaccions químiques.
 - 
Relacionar la composició dels aliments amb les seues propietats físiques, químiques i tecnològiques.
 - 
Interpretar les transformacions físiques, químiques i bioquímiques que es produeixen al llarg dels processos d’elaboració i emmagatzematge.
 - 
Conèixer i saber utilitzar els mètodes i la instrumentació per l’anàlisi fisicoquímica i sensorial d’aliments.
 
- TECNOLOGIA DELS ALIMENTS
 - 
Conèixer els sistemes de producció de matèries primeres d’origen animal i vegetal.
 - 
Conèixer els aspectes tecnològics de la producció animal que determinen la qualitat de les matèries primeres per a la seua posterior transformació.
 - 
Avaluar les característiques de les principals varietats vegetals i la seua aptitud per als diferents processos de transformació.
 - 
Conèixer el fonament i saber aplicar les operacions bàsiques als processos de fabricació d’aliments.
 - 
Conèixer els equips de processament d’aliments i saber utilitzar-los.
 - 
Esquematitzar, en base a diagrama de flux, els processos d’elaboració y conservació d’aliments.
 - 
Identificar i avaluar matèries primeres, ingredients, additius,i coadjuvants tecnològics d’ús en la indústria agroalimentària.
 - 
Conèixer la funció dels ingredients i dels additius alimentaris.
 - 
Aplicar els coneixements bàsics sobre matèries primeres, ingredients i additius a la formulació d’aliments.
 - 
Interpretar els canvis físics i químics que es produeixen durant els diferents processos d’elaboració d’aliments.
 - 
Modificar els processos d’elaboració d’un aliment sobre la base d’uns objectius.
 - 
Seleccionar equipament i organitzar les línies d’elaboració i envasat d’aliments.
 - 
Desenvolupar nous processos i productes.
 - 
Identificar i valorar les diverses parts d’un projecte d’una indústria agroalimentària.
 - 
Dimensionar línies de producció.
 - 
Estimar les capacitats d’equips per a les línies de producció i les necessitats de sistemes auxiliars.
 
- SEGURETAT ALIMENTARIA
 - 
Conèixer la microbiologia i parasitologia dels aliments i les implicacions microbianes en la higiene i seguretat alimentària.
 - 
Analitzar i avaluar els riscos alimentaris i gestionar la seguretat alimentària.
 - 
Realitzar tasques de formació de personal i de manipuladors d’aliments.
 - 
Identificar les mesures higièniques necessàries per garantir la innocuïtat dels aliments.
 - 
Avaluar el disseny higiènic de locals, superfícies, equips i eines de treball.
 - 
Prevenir els problemes de salut relacionats amb la manipulació no higiènica dels aliments.
 - 
Utilitzar les tècniques d’anàlisi microbiològica d’aliments.
 - 
Realitzar analítiques químiques, físiques, microbiològiques i sensorials d’avaluació d’aliments.
 
- GESTIÓ I QUALITAT EN LA INDÚSTRIA ALIMENTÀRIA
 - 
Definir els sistemes de gestió de la qualitat en la indústria alimentària.
 - 
Dissenyar i aplicar un programa de gestió de qualitat en una indústria agroalimentària.
 - 
Elaborar un pla productiu i dirigir processos agroalimentaris.
 - 
Establir formes per a gestionar el control de la qualitat de productes en les diferents fases del procés productiu.
 - 
Organitzar la gestió de subproductes i residus de la indústria alimentària.
 - 
Identificar i donar solució als problemes mediambientals generats per les indústries agroalimentàries.
 - 
Buscar i interpretar les disposicions legislatives i fonts d’informació que afectin la indústria alimentària.
 - 
Dissenyar un pla d’empresa i un esquema d’organització empresarial.
 - 
Avaluar econòmicament una inversió.
 - 
Analitzar el sector productiu agroalimentari, analitzar el consum d’aliments i estimar la demanada global d’un aliment.
 - 
Conèixer els sistemes de comercialització i regulació dels mercats.
 - 
Dissenyar i aplicar polítiques i estratègies de màrqueting agroalimentari.
 - 
Efectuar estudis de mercat sobre productes agroalimentaris i innovació de productes.
 - 
Avaluar l’aspecte ètic i sociocultural de les noves formes d’alimentació, dels nous productes, sabent adaptar-se a les noves demandes.
 
Sortides professionals
- 
Indústries alimentàries i de begudes
 - 
Indústries d’envasat, additius, ingredients o maquinària
 - 
Laboratoris d’anàlisis
 - 
Centres d’investigació
 - 
Desenvolupament de nous productes
 - 
Innovació en la indústria alimentària
 - 
Mercadotècnia
 - 
Institucions acadèmiques
 - 
Consultoria
 - 
Agències públiques